Pleegouderraad in de praktijk
Pleegouderraad in de praktijk
Dit hoofdstuk gaat over hoe de POR haar taken uitvoert. Wie neemt welke rol op zich en welke ondersteuning krijgen jullie vanuit de pleegzorgorganisatie?
Pleegouderraad in de praktijk
2.1 Kent de achterban jou en de POR?
2.2 Wie doet wat in de pleegouderraad?
2.4 Voorzieningen voor de pleegouderraad
2.5 Ondersteuning van de pleegouderraad
2.7 Nieuwe leden werven voor de pleegouderraad
2.8 Hoe serieus word je genomen?
2.9 Hoe houd je contact met pleegouders?
2.1 Kent de achterban jou en de POR?
Als je pleegouders vertegenwoordigt, is het belangrijk dat je weet wat hen bezighoudt. Daarvoor heb je een relatie nodig met je achterban. Mensen delen immers makkelijker informatie met iemand die ze kennen en die iets voor ze kan betekenen. Een flink deel van het werk van de POR gaat dan ook over zorgen dat jullie zichtbaar zijn en actief informeren naar wat er speelt bij de achterban.
Om de POR bekend te maken bij pleegouders deel je in ieder geval deze informatie:
- Wie zijn de leden?
- Wat vinden zij belangrijk als lid van de POR?
- Welke visie heeft de POR?
- Hoe en waarvoor kun je als pleegouder/gezinshuisouder bij de POR terecht?
- Welke onderwerpen bespreekt de POR met de pleegzorgorganisatie?
- Wat zijn recente successen?
- Welke vragen hebben jullie recent gesteld aan de bestuurder en wat is hiermee gebeurd?
Hoe en wanneer communiceren?
Werken aan zichtbaarheid kun je op verschillende manieren doen. Waar en hoe je informatie deelt en ophaalt hangt mede af van hoe pleegouders communiceren. Hebben zij bijvoorbeeld vooral via whatsapp-groepen contact, dan is dat een belangrijk medium. Zorg verder dat de POR aandacht krijgt in de communicatie tussen de pleegzorgorganisatie en pleegouders, bijvoorbeeld in folders, het relatiemagazine en op de website.
Zichtbaarheid houdt ook in dat mensen een gevoel krijgen bij waar de POR voor staat. Deel dus niet alleen feitelijke informatie over jullie wettelijke taken, maar ook wat jullie inzet kan betekenen in het dagelijks leven van pleeggezinnen. Daarbij is herkenning belangrijk. Ieder POR-lid is pleegouder, daardoor kun je de situatie van andere pleegouders begrijpen, ook al heb je misschien niet alles wat zij tegenkomen zelf meegemaakt. Door te laten merken dat je hun ervaring (h)erkent, versterk je de band tussen pleegouders en de POR. En verder: vier successen – liefst samen met de pleegzorgorganisatie – zodat duidelijk is dat de POR resultaten bereikt.
Tip
Neem in het jaarplan zichtbaarheid op als aandachtspunt en leg vast hoe en wanneer jullie communiceren over het werk van de POR, zodat je de aandacht vasthoudt. Een jaarthema kiezen kan daar ook aan bijdragen. Lees meer over werken aan zichtbaarheid in Bijlage VI.
2.2 Wie doet wat in de pleegouderraad?
In de POR werk je samen met andere pleegouders. Jullie voelen je allemaal betrokken bij de medezeggenschap, los daarvan heeft ieder een eigen achtergrond. Hoe beter je gebruik maakt van wat jullie gezamenlijk al weten en kunnen, hoe effectiever jullie kunnen zijn. Daarom is het – zeker bij een wisseling van leden – slim om stil te staan bij welke vaardigheden en kennis ieder lid inbrengt. En bij wie zich een bepaald onderwerp eigen wil maken. Bij een startende POR kun je overwegen een teambuildingsessie te doen onder begeleiding van bijvoorbeeld LOC/NVP om elkaar beter te leren kennen. In Bijlage VIII vind je meer informatie over scholing.
Welke rol heb je?
De belangrijkste taken van de POR zijn:
- Opkomen voor de belangen van de pleegouders bij alles wat invloed heeft op het uitvoeren van hun taak.
- Weten wat er leeft bij de pleegouders (en indirect bij pleegkinderen) en zorgen dat de pleegouders weten waar de POR aan werkt.
- Gesprekspartner zijn voor de pleegzorgorganisatie, dat wil zeggen:
- weten welke plannen het management heeft en in welke fase die zijn,
- afspraken met de pleegzorgorganisatie vastleggen in een medezeggenschapsregeling.
Voor deze taken heeft de POR leden nodig die verschillende rollen vervullen. Voor jezelf en in gezamenlijk overleg bepaal je wat het meest bij wie past. Je bent een:
antenne > als je graag signalen ophaalt, mensen spreekt, landelijke ontwikkelingen volgt en naar bijeenkomsten gaat die voor de POR interessant zijn.
tolk > als je het leuk vindt om na gesprekken met pleegouders hun signalen te vertalen naar vragen op beleidsniveau.
waakhond > als je goed bent in het bewaken van rechten en wensen van pleegouders, en kritische, goed onderbouwde vragen kunt stellen na het lezen van documenten.
adviseur > als het analyseren van een probleem je makkelijk afgaat en je soepel kunt schakelen van wat in de praktijk gebeurt naar beleid, en andersom.
Natuurlijk kan ieder teamlid ook een combinatie van rollen op zich nemen. Het gaat er vooral om dat je een rol kiest die bij je past, zodat je plezier hebt in wat je voor de POR doet.
2.3 Taken verdelen
Nadat is bepaald wie welke rol op zich neemt, kunnen jullie onderling de taken verdelen. Dit zijn de verschillende functies in de POR:
voorzitter > heeft de leiding in een overleg en zorgt dat daar iedereen aan bod komt
secretaris > maakt notulen (of een besluitenlijst) van elk overleg en zorgt dat alle leden op tijd de documenten hebben om te lezen als voorbereiding op een onderwerp of overleg
penningmeester > houdt het budget van de POR bij
algemeen lid > voert het werk van de POR uit
Samen bepaal je wie welke functie vervult. Het is verstandig om daarbij ook afspraken te maken over praktische zaken als:
- de agenda samenstellen voor een overleg
- hoe een overleg verloopt en hoelang het duurt
- de actielijst bijhouden
- het jaarplan maken
- woordvoerder zijn namens de POR
Vanuit de verschillende taken van de POR kun je verschillende rollen vervullen. Zo kan de voorzitter bijvoorbeeld antenne zijn en de penningmeester waakhond. Andere combinaties zijn ook mogelijk. Het kost tijd om dit onderling af te stemmen. Is dat eenmaal gebeurd, dan kun je snel en soepel samenwerken, omdat je weet wat je van elkaar kunt verwachten. In Bijlage II vind je meer informatie over de vaardigheden die bij de verschillende rollen horen.
2.4 Voorzieningen voor de pleegouderraad
Om de taken van de POR te kunnen uitvoeren hebben jullie voorzieningen nodig van de pleegzorgorganisatie. Welke dat zijn en wat jullie krijgen, spreken jullie met de organisatie af in de medezeggenschapsregeling (lees meer in paragraaf 3.2). Maak ook afspraken over de kosten van deze voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan een jaarbudget voor de POR op basis van een begroting en een inschatting van wat je wilt gebruiken in een jaar. Jullie maken zelf een conceptbegroting en met de organisatie spreek je daarna het definitieve budget af.
Wat heeft de POR nodig?
Informatie
De pleegzorgorganisatie is verplicht de POR alle informatie te bieden die ze nodig heeft om haar werk te kunnen doen. Dat kan zijn advies/instemming, maar ook contact met de achterban of andere afstemmingen en expertises. Het is aan jullie om te zorgen dat je genoeg – maar ook niet te veel – informatie krijgt. Vraag bijvoorbeeld bij ingewikkelde, lange stukken om een begrijpelijke samenvatting, of vraag de organisatie om de gevolgen voor pleegouders overzichtelijk op te schrijven. Vraag waar nodig ook uitleg over jargon en afkortingen. (lees meer in paragraaf 1.5 over het maken van een jaarplan en paragraaf 3.2 over de medezeggenschapregeling)
Scholing
Als lid van de POR moet je soms nieuwe dingen leren om je taken in de medezeggenschap te kunnen vervullen. Daarom staat in de medezeggenschapswet dat je recht hebt op scholing en deskundigheidsbevordering. (lees meer in Bijlage VIII over scholing. De POR mag ook een externe deskundige inschakelen, bijvoorbeeld een adviseur medezeggenschap of een onafhankelijke financieel deskundige die met jullie de begroting kan doornemen.
Op www.clientenraad.nl staan alle bijeenkomsten en cursussen met open inschrijving. De LOC-opleidingsgids biedt een uitgebreid aanbod aan scholingsmogelijkheden. De NVP, LOC en LOPOR werken aan een opleidingsaanbod speciaal voor pleegouderraden.
Ondersteuning
Ook het recht op onafhankelijke ondersteuning van de POR is in de wet en de medezeggenschapsregeling opgenomen.
2.5 Ondersteuning van de pleegouderraad
Het inhoudelijke werk van de POR vraagt tijd en aandacht. Daardoor komen jullie mogelijk niet altijd toe aan andere taken. De POR heeft recht op verschillende vormen van ondersteuning. Daarbij kun je denken aan:
Praktische hulp, bijvoorbeeld bij
- het opstellen van de agenda
- het rondsturen van stukken
- notuleren
- acties bijhouden
- conceptbesluiten opstellen
- (digitale) archivering van stukken
- medewerking aan activiteiten en bijeenkomsten
Coaching, bijvoorbeeld op het gebied van
- de uitvoering van medezeggenschap
- individuele begeleiding van een lid
Met de pleegzorgorganisatie maak je elk jaar afspraken over welke ondersteuning jullie nodig hebben, hoe deze wordt ingevuld en voor hoeveel uren. Als het gaat om coaching en begeleiding, zorg dan dat deze onafhankelijk is. Aan het eind van het jaar evalueren jullie samen met de pleegzorgorganisatie of de ondersteuning volgens afspraak is ingevuld.
Tip
Voor het inschakelen van een ondersteuner of coach/adviseur kun je een modelovereenkomst gebruiken.
2.6 Onderwerpen verdelen
Omdat het werk in de POR over veel verschillende onderwerpen gaat, is het handig af te spreken wie welke onderwerpen bijhoudt. Die persoon volgt wat er rond dat onderwerp gebeurt en houdt de andere leden op de hoogte. Voorbeelden van onderwerpen kunnen zijn: de jaarbegroting en een strategisch plan van de pleegzorgorganisatie of een inspectierapport over pleegzorg.
Als de pleegzorgorganisatie bijvoorbeeld een groot document stuurt of er is een landelijk rapport uitgebracht, dan maakt dit lid een korte samenvatting. Het lid kan ook eerst globaal onderzoek en een conceptvoorstel schrijven met mogelijke voors en tegens, en een voorstel over advies of instemming. Het is belangrijk dat alle leden dit concept lezen en zich erover uitspreken, zodat het standpunt, advies of de instemming van de hele POR komt.
Commissies
Een andere manier om taken te verdelen is het instellen van commissies binnen de POR die bepaalde deeltaken op zich nemen. Denk aan een commissie Financiën of Pleegzorg. Maak samen duidelijke afspraken over hoe en wanneer de commissie de andere leden informeert, zodat iedereen op de hoogte blijft. Een advies of instemming geven blijft de verantwoordelijkheid van de hele POR.
Een lid van een commissie kan ook deelnemen aan een commissie van de pleegzorgorganisatie. Spreek in dat geval af
- wat het doel is van de commissie
- de status van deelname (gaat het om informatie delen of besluitvorming?)
- het mandaat van het lid in de commissie
- de verwachte inzet van de tijd en kennis van het lid
2.7 Nieuwe leden werven voor de pleegouderraad
De POR heeft voldoende leden nodig om haar taken te kunnen vervullen. In de praktijk is het niet altijd makkelijk pleegouders te vinden die zich daarvoor willen inzetten. Het helpt als zij weten wat het werk van de POR inhoudt, hoe dit pleegouders ondersteunt en dat lid zijn van de POR ook hun eigen kennis en talenten verrijkt. Dit voor elkaar krijgen lukt het beste als de POR zichtbaar is (meer hierover lees je in paragraaf 2.1 en Bijlage VI).
Oproepen plaatsen en schrijven over successen van de POR draagt bij aan mensen enthousiast maken. Dat alleen is meestal niet genoeg. Vaak geeft het de doorslag als een POR-lid of een medewerker van de pleegzorgorganisatie iemand rechtstreeks vragen om lid te worden. Je kunt een ludieke social post bedenken, een mail naar alle pleegouders sturen of bij bijeenkomsten ervaringen delen die duidelijk maken hoe inspirerend en leerzaam het werk in de POR is. Misschien kennen jullie al pleegouders van wie je denkt dat ze goed in het team zullen passen. Vraag dan of ze eens kennis willen maken. Kortom, alle creatieve ideeën zijn welkom!
2.8 Hoe serieus word je genomen?
Bij opkomen voor de belangen van pleegouders hoort dat je open staat voor samenwerking met de pleegzorgorganisatie. Een flexibele, open houding brengt jullie verder in het vinden van oplossingen die aansluiten bij de wensen en behoeften van pleegouders. Maar als jullie ontwikkelingen zien die tegen de belangen van pleegouders ingaan, durf dan op je strepen te staan, want ook dat past bij medezeggenschap.
Om een serieuze gesprekspartner te zijn voor de pleegzorgorganisatie is het belangrijk dat jullie bij elk overleg zijn voorbereid en je bij elk onderwerp afvraagt:
- Zijn de gevolgen voor pleegouders duidelijk?
- Is dit voorstel de beste realistische keuze die aansluit bij de behoeften van pleeggezinnen?
- Zijn er alternatieven onderzocht?
- Is het duidelijk welke stappen wanneer worden gezet?
- Is de oplossing haalbaar voor de organisatie en duurzaam (toekomstbestendig)?
Ken je rol
Pleegouders hebben het meest aan een POR die opbouwend kritisch met de organisatie meekijkt naar mogelijkheden en oplossingen vanuit relaties (niet vanuit regels of geldoverwegingen). Om die goed rol te kunnen vervullen moet de POR weten wat haar wettelijke rechten en plichten zijn, en samenwerken vanuit een heldere visie. Met andere woorden: ken de grenzen en de mogelijkheden van je rol, en weet tot hoever je kunt gaan. Een POR is er niet om beleid te maken, maar kan wel potentieel slecht beleid tegenhouden (instemming en nietigheid; zie ook kennisdossier). Check ook of de pleegzorgorganisatie dezelfde kennis heeft over medezeggenschap. Een gezamenlijke scholing kan een goed idee zijn.
2.9 Hoe houd je contact met pleegouders?
De motor van medezeggenschap is het contact met de pleegouders die jullie vertegenwoordigen, en met samenwerkingspartners. In de praktijk blijkt dat voor veel POR-leden best een opgave. Het helpt om samen bij elk onderwerp na te denken over:
- Wie willen we bereiken (bijvoorbeeld alle pleegouders of een specifieke groep)?
- Wat willen we bereiken (bijvoorbeeld een knelpunt oplossen)?
- Hoe kunnen we dat het beste doen?
- Wat is daarvoor nodig (van wie)?
Er is niet één goed antwoord op deze vragen, want onderwerpen verschillen en ook de timing of de bereikbaarheid van een groep pleegouders kunnen per situatie anders zijn. Wat zeker verschil maakt is de zichtbaarheid van de POR: weten pleegouders en samenwerkingspartners jullie te vinden en wat jullie voor ze doen? Hoe beter jullie bekend zijn, hoe makkelijker mensen contact zullen opnemen. Hieronder lees je tips en suggesties voor hoe je informatie kunt ophalen bij en delen met de achterban.
Bekendheid vergroten
In paragraaf 2.1 staan algemene tips om de zichtbaarheid van de POR te vergroten. Hieronder vind je nog meer tips:
Informatie aanbieden
Als je informatie wilt delen over onderwerpen waar de POR aan werkt, wil je daarmee zo gericht mogelijk pleegouders bereiken. Dat doe je door te onderzoeken:
- hoe pleegouders contact met elkaar en de pleegzorgorganisatie houden (bijvoorbeeld via whatsapp, facebook, mail?) ➡️ via die kanalen kun je korte, actuele berichten en oproepen sturen
- wanneer de pleegzorgorganisatie bijeenkomsten organiseert ➡️ zorg dat daar altijd een POR-lid aanwezig is om bijvoorbeeld informatie te geven over de rol van de POR en ervaringen van pleegouders te horen
- of de pleegouders een relatiemagazine of nieuwsbrief van de pleegzorgorganisatie ontvangen ➡️ lever, in overleg met de pleegzorgorganisatie, aan elke editie een bijdrage namens de POR over wat jullie doen en over behaalde successen, of plaats bijvoorbeeld een oproep naar ervaringen
- of pleegouders op locaties van de pleegzorgorganisatie komen ➡️ zorg dat daar een flyer of folder ligt met algemene uitleg over het werk van de POR
- of de POR op de website van de pleegzorgorganisatie een eigen plek heeft ➡️ daar kun je bijvoorbeeld video’s plaatsen, successen delen en oproepen doen
Informatie vragen
Om je rol als vertegenwoordiger te vervullen is het belangrijk dat je geregeld peilt wat er bij van pleegouders leeft. Vraag je daarbij steeds af wat je wilt weten. Ben je op zoek naar feiten, meningen of ervaringen? Gaat het om een globaal beeld of juist om details? Hoeveel reacties heb je minimaal nodig voor een representatieve uitkomst?
Informatie ophalen bij de achterban kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via:
- Een (online) enquête
- Een individueel gesprek
- Een panelgesprek
- Een vragen- of discussieronde tijdens een bijeenkomst
Als je pleegouders hebt gevraagd om informatie, is het logisch dat je terugkoppelt wat daarmee gebeurt en wat het resultaat is. Daarmee vergroot je ook de zichtbaarheid van de POR.
Hoe zit het met de AVG?
De privacywet, oftewel de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), geeft aan hoe organisaties in Nederland moeten omgaan met persoonsgegevens. Voor de POR is van belang dat:
- de pleegzorgorganisatie de gegevens van pleegouders bijhoudt en zorgt dat de POR met hen in contact kan komen,
- de POR en de pleegzorgorganisatie duidelijke afspraken hebben over welke gegevens ze wel en niet met elkaar delen,
- de POR geen gegevens van pleegouders vastlegt zonder hun toestemming,
- als een pleegouder persoonlijke informatie met de POR deelt, bijvoorbeeld over het pleegkind of een medewerker van de pleegzorgorganisatie, de POR deze niet vastlegt,
- pleegouders weten dat de POR zich richt op de belangen van alle pleegouders, niet op individuele pleeggezinnen (verwijzen naar een contactpersoon binnen de pleegzorgorganisatie, een geschillencommissie of de helpdesk van de NVP kan natuurlijk wel).
2.1O Hoe maak je een jaarplan?
Lid zijn van een POR is waardevol voor de pleegouders die je vertegenwoordigt en vaak ook leerzaam voor jezelf. Je doet het naast de opvang van je pleegkind(eren) en misschien ook naast werk of een opleiding. Tijd is daardoor meestal schaars. Die kun je effectief besteden als je met de POR een jaarplan maakt: dat helpt om de onderwerpen te kiezen waar jullie aandacht aan besteden en in welke volgorde. In het plan komen twee soorten onderwerpen aan bod:
1. Thema’s/adviesaanvragen en instemmingsverzoeken van de pleegzorgorganisatie (die staan in het jaarplan van de organisatie)
2. onderwerpen die jullie zelf aan de orde wil stellen
Stap voor stap
Het begin van het jaar, of misschien een wisseling van leden, is een goed moment om samen een jaarplan op te stellen. Daarbij kun je deze leidraad aanhouden:
- Maak een lijst van de twee soorten onderwerpen.
- Bepaal per lijst welke onderwerpen in ieder geval aan bod moeten komen en welke eventueel kunnen doorschuiven naar een volgende periode.
- Verdeel de onderwerpen over het aantal vergaderingen per jaar.
- Bespreek of je een thema wilt kiezen dat de komende periode extra aandacht krijgt, bijvoorbeeld kwaliteit, overdracht of communicatie.
- Leg vast welke informatie wanneer en via welke kanalen de POR gaat delen met de pleegouders en de pleegzorgorganisatie.
- Verdeel onderling de taken en rollen.
- Zorg dat er in de planning ook ruimte blijft voor actuele onderwerpen.
Afstemmen met de pleegzorgorganisatie
Het concept-jaarplan en het jaarplan van de pleegzorgorganisatie naast elkaar leggen maakt duidelijk wat de verwachtingen over en weer zijn. Op basis hiervan kunnen jullie gezamenlijk afspraken maken over de communicatie naar pleegouders (zie ook paragraaf 2.9). De communicatiemedewerker heeft ongetwijfeld een jaarplanning voor bijeenkomsten, nieuwsbrieven, de website en andere uitingen. Jullie kunnen samen afstemmen hoe en wanneer de POR hierin aan bod komt.
In het jaarplan van de pleegzorgorganisatie staat als het goed is voor wanneer en voor welke onderwerpen advies of instemming van de POR nodig is. Ook hier geldt: vooruit plannen bespaart tijd.
Met een helder, haalbaar jaarplan kunnen jullie alle overige tijd besteden aan de inhoud van het werk voor de POR. En als er plotseling een onderwerp komt dat direct aandacht vraagt, is het mogelijk om snel te schakelen.
2.11 De agenda opstellen
In het jaarplan hebben jullie al vastgelegd welke onderwerpen wanneer aan bod komen (zie paragraaf 2.10). Dit overzicht kun je gebruiken om voor elk overleg een agenda te maken. Vermeld daarin in ieder geval:
- De datum en locatie van het overleg
- Wie de deelnemers en eventuele gasten zijn
- Welke onderwerpen aan bod komen, en per onderwerp:
- Wie het inbrengt
- Waarom het op de agenda staat*
- Welke bijlagen bij de agenda zitten om te lezen als voorbereiding op het overleg
*Je kunt het doel aangeven via de zogeheten 4M-vergadertechniek:
- meeweten (informatie krijgen)
- meedenken (delen wat jij weet en samen nadenken)
- meepraten (overleggen, advies geven)
- meebeslissen (meebeslissen, instemming)
Tip
In Bijlage III vind je een voorbeeld van een agenda.
2.12 Hoe geef je advies?
Voordat de POR advies kan geven over een onderwerp of plan is informatie nodig van de pleegzorgorganisatie: alleen als je weet wat het voorgenomen besluit inhoudt en waarom de pleegzorgorganisatie dit wil, kun je het zorgvuldig beoordelen. Ontbreekt er naar jullie idee informatie, vraag dan om een aanvulling of probeer extern meer te vinden.
Ook belangrijk is de vraag of de POR mee mag praten (advies geven) of dat de pleegzorgorganisatie de verandering alleen mag doorvoeren na toestemming van de POR (instemmen) Het antwoord vind je in het kennisdossier op pleegzorg.nl.
Een plan beoordelen
Zoals de POR van de pleegzorgorganisatie mag verwachten dat ze haar plannen onderbouwt, geldt het omgekeerde ook: bij een advies of instemming van de POR hoort dat jullie aangeven waarom je een plan wel (of niet) goed vindt. Een handige manier om dat te doen is de vragen te beantwoorden uit de BOB-methode:
Beeldvorming
- Zijn de gevolgen voor pleegouders en pleeggezinnen duidelijk?
- Is er genoeg onderzoek gedaan naar mogelijkheden en keuzes?
- Is er genoeg gekeken naar alternatieven in plaats van deze keuze?
Oordeelvorming
Is de best passende keuze gemaakt voor de zorg zoals die nu is en voor de pleegouders?
Besluitvorming
- Zijn jullie het eens met het besluit, dan geef je een positief advies of je verleent instemming, en je legt uit waarom het volgens de POR een goed plan is.
- Zijn jullie het oneens met de keuze, praat dan opnieuw met de pleegzorgorganisatie en stel aanvullende vragen. Misschien stuurt de organisatie haar plannen bij en anders kun je een negatief advies uitbrengen of geen instemming verlenen.
- Na een negatief advies moet de organisatie aangeven wat ze met jullie advies doet; ook als ze een andere keuze maakt.
- Als de POR geen instemming geeft, mag de pleegzorgorganisatie niet verder gaan met het besluit. Jullie kunnen dan een nieuwe instemmingsronde beginnen of de pleegzorgorganisatie kan naar de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV) gaan (zie Bijlage VII over geschillen).
Tip
Bespreek na het adviestraject hoe jullie de gevolgen van het besluit in de praktijk gaan volgen. Je kunt de pleegzorgorganisatie ook vragen om een evaluatie na een bepaalde periode.
2.13 Externe contacten
Bij pleegzorg in Nederland zijn allerlei organisaties betrokken. Het is goed om die te kennen, zodat je weet waar je met vragen terechtkunt. Hieronder vind je er een aantal:
- De ondernemingsraad en andere cliëntraden binnen de pleegzorgorganisatie: dit zijn jullie collega’s in de medezeggenschap.
- De pleegouderraden van andere pleegzorg- of jeugdhulporganisaties in de regio.
- Gemeenten voeren de jeugdzorg uit, zij zijn daardoor vaak opdrachtgever van een pleegzorgorganisatie. Bespreek met de pleegzorgorganisatie hoe jullie gezamenlijk contact houden met de gemeente(n) waarin de organisatie actief is.
- Stichting Belangenbehartiging Pleeggrootouders Nederland (SBPN).
- Landelijk Overleg PleegOuderRaden (LOPOR): zorgt voor landelijke kennisoverdracht, afstemming en advies aan landelijke partijen.
- Het LOC geeft uitgebreide informatie en tips over alles wat te maken heeft met medezeggenschap in de zorg. Ook handig: de vraagbaak van het LOC.
- De Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (NVP).
In de omgeving van de pleegzorgorganisatie kunnen meer partijen interessant zijn om mee samen te werken. Denk bijvoorbeeld aan het lokale jeugdhonk, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en welzijnsorganisaties. De contacten met externen kunnen waardevolle informatie opleveren en jullie helpen doelen te bereiken. Zorg dat steeds duidelijk is dat jullie namens pleegouders praten kijk of je een gezamenlijk doel kunt vinden.
Tip
Maak een overzicht van alle organisaties waar de POR mee kan samenwerken of die voor jullie een vraagbaak kunnen zijn (of vraag deze op bij de pleegzorgorganisatie). Vermeld daarbij ook de naam en contactgegevens van de personen die jullie hebben gesproken, zodat volgende leden van de POR ook weten bij wie ze terechtkunnen.